Online poslovanje u Srbiji: da li je COVID – 19 uneo promene u poslovanje kakvo znamo?
U ekonomskom smislu, pandemija COVID-19 je samo potvrdila ono o čemu se već godinama unazad priča – online poslovanje, odnosno poslovanje na internetu, sve izraženije krči svoj put u poslovnom svetu. Zahvaljujući munjevitom razvoju tehnologije, online poslovanje je za kratko vreme od jednog tržišta u povoju postalo dominantan vid organizovanja poslovnih aktivnosti.
Iako online poslovanje već izvesno vreme predstavlja opšte mesto u poslovanju na evropskom i svetskom nivou, u Srbiji ono i dalje predstavlja izvesnu nepoznanicu, barem za određeni broj industrija.
Ipak, novonastala situacija prouzrokovana COVID-19, primorala je svakoga od nas na različite promene – restrikcije u svakodnevnom kretanju, rad od kuće i ograničavanje socijalnih kontakata
Ali, čini se da su kompanije koje još uvek nisu omogućile online poslovanje, ovu promenu na svojoj koži osetile najviše. Nakon samo nekoliko dana od uvođenja vanrednog stanja, brojne kompanije, pre svega u turizmu i usluznim delatnostima, počele su da beleže značajne gubitke čije će se razmere u potpunosti osetiti kada se ovaj period okonča.
Sa druge strane, oni koji svoje poslovanje upravo zasnivaju na ovakvom metodu rada, sada mogu da vide sve njegove prednosti. Nesumnjivo je da su u boljoj tržišnoj poziciji od onih koji se online poslovanju još uvek nisu priklonili, ali daleko od toga da su i oni ostali izuzeti od aktuelnih događanja na tržištu.
Svoje iskustvo o tome kako se ove, za sve potpuno neočekivane okolnosti na tržištu, odražavaju na poslovanje online platformi kao što je Mala Srpska Prodavnica, podelio je Igor Grčić.
– Kako ovakva situacija utiče na tip tražene robe? Da li ste već uočili određene promene?
Na osnovu svog ličnog iskustva, ali i onoga što mogu da zaključim posmatrajući online poslovanje i tržište uopšte, rekao bih da se neke posebne promene za sada ne mogu uočiti. Promene koje postoje tiču se sezonskog karaktera proizvoda (koje svakako postoje svake godine, nezavisno od ove situacije). Dakle, postoji veća tražnja za proizvodima za uređenje doma ili vrta, što je za ovaj period godine potpuno očekivano. Takođe, primećujem da postoji veća tražnja za tehničkom robom, budući da najveći broj ljudi sada radi od kuće.
– Da li pandemija utiče na Vašu organizaciju posla, pre svega po pitanju sprovođenja higijensko sanitarnih mera?
Da, svakako. Kao i svi, redovno pratimo sve mere koje propisuju državni organi i trudimo se da ih maksimalno sprovodimo, kako bismo što je moguće više zaštitili naše zaposlene. Poštovanje svih mera je od izuzetne važnosti, pogotovo za delatnosti poput naše, gde nažalost nije moguće da svi zaposleni rade od kuće. Priprema, slanje i prijem paketa se i dalje obavlja, tako da je neophodno prisustvo određenog broja zaposlenih. Trudimo se da ovo optimiziramo što je više moguće i da oni zaposleni čije prisustvo nije preko potrebno svakako ostanu kod kuće.
– Kažete da paketi i dalje nesmetano pristižu. Da li to znači da nema promena u radu sa dobavljačima, ali i sa samim slanjem/prijemom pošiljki?
Što se tiče dobavljača, za sada se sve odvija bez ikakvih promena, izuzev naravno onih koji su iz različitih razloga prestali da rade. Naravno, i ovde se primenjuju dodatne mere zaštite nego inače – povećan nivo higijene, redovna dezinfekcija i korišćenje zaštitne opreme. Sa druge strane, paketi se šalju kao i do sada, s tim da se prilagođavamo novoj situaciji – kako je na snagu stupio policijski čas, kurirske službe takođe rade skraćeno, te se i termini za isporuku paketa menjaju, odnosno odvijaju ranije u toku dana.
– Da li ste za sada mogli da uočite određene razlike u ponašanju domaćih kupaca u odnosu na inostrane?
Za sada smo primetili uopšten pad narudžbina. Ipak, pad je svakako izraženiji kada govorimo o porudžbinama iz inostranstva, nego kada se naručuje na našem, domaćem tržištu. To me ne iznenađuje i rekao bih da je prilično logično. Situacija u svetu sa COVID-19 je svima dobro poznata, tako da je sasvim razumljivo da kupci osećaju veću bojazan pri naručivanju nečega iz inostranstva gde je situacija za sada i dalje izuzetno komplikovanija nego u Srbiji. Kupci se verovatno pribojavaju kako iz zdravstvenih razloga, a onda i iz krajnje pragmatičnih, budući da sve države svakodnevno donose nove mere, te se može desiti da im paketi stoje nedeljama, a možda i mesecima na carini.
– Da li ove promene za sada uočavate samo na osnovu sopstvene procene, ili su one već i zabeležene i uočljive u zvaničnoj statistici poput recimo Google Analytics?
I jedno i drugo. Egzaktne podatke još uvek nemamo, ali na osnovu dosadašnjeg razvoja situacije uočili smo da je pad posete na domaćim sajtovima oko 30% (kao i broj porudžbina sa istih), a oko 50% do 60% na stranim sajtovima. Sada svi daju sve od sebe kako bi se održali na tržištu, tako da su informacije o tome kako konkurenti menjaju svoje cenovne strategije veoma dragocene. Na svu sreću, postoji mnogo online alata, poput Price2Spy, koji su nam od velike pomoći u ovakvoj situaciji.
– Kako biste ocenili online poslovanje ostalih konkurenata u ovoj situaciji?
Konačna i detaljnija poređenja će svakako biti moguća kada se ova kriza okonča, ali ono što za sada možemo da zaključimo jeste da oni konkurenti koji se bave sličnim poslom kao mi, beleže i sličan pad aktivnosti u rasponu od 30% do 40%. Naravno, različite industrije su u različitoj meri pogođene. Oni koji su važnost online poslovanja uočili ranije, u većoj meri su bili pripremljeni za ovakvu situaciju, ali naravno, najviše trpe one industrije kojima ovakva mogućnost poslovanja nije opcija.
– Kakvi su dalji planovi i da li je uopšte moguće nešto planirati u ovakvim okolnostima?
Da, veoma je teško govoriti o konkretnim planovima budući da se situacija menja iz dana u dan, kako kod nas, tako i u svetu. Mislim da je u ovakvim okolnostima najpametnije, ali i jedino moguće, pratiti razvoj situacije i planirati dalje aktivnosti u skladu sa tim.
– Šta dalje preduzeti?
Uprkos činjenici da se pojedinačna mišljenja o sve većem uticaju tehnologije na svakodnevni život mogu razlikovati, u situacijama poput ove, ipak se možemo složiti da tehnološke prednosti odnose prevagu u odnosu na njene negativne aspekte.
Takođe, povodom aktuelne situacije izazvane korona virusom (COVID-19) Privredna komora Srbije pokrenula je novi servis putem kojeg privrednici mogu blagovremeno da se informišu o svemu što ih može zanimati po pitanju kako domaćeg, tako i inostranog poslovanja. Dostupne su takođe i informacije vezane za pojedinačne industrije, kao i zvanične mere i preporuke.